سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر چیست؟

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"بیماری آلزایمر چیست؟"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

9099072958

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت 9 صبح الی 12 شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

 

بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که در آن آسیب دیدگی و مرگ سلول های مغز
باعث بروز اختلال در حافظه ، تفکر و رفتار فرد می شود. یعنی سلول های مغزی عملکردشان را از دست می دهند و در نهایت از بین می میروند. احتمال بروز این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می یابد ، به طوری که 5 درصد افراد بالای 70 سال و 20 درصد افراد بالای 80 سال از این بیماری رنج می برند.

این بیماری معمولا پس از سن 60 سالگی شروع می شود و مهم ترین عوامل خطرساز برای بیماری آلزایمر را عواملی مانند سن بالا ، سابقه خانوادگی ، جنس مونث بودن و سندرم دان می توان عنوان کرد. این بیماری نسبتا شایع باعث می شود که فرد در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه شود. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این بیماری و جزییات کامل تری در مورد اینکه “بیماری آلزایمر چیست؟” قصد داریم تا این مقاله را برایتان ارائه دهیم.

"5 درصد افراد بالای 70 سال و 20 درصد افراد بالای 80 سال از این بیماری رنج می برند"

علائم و نشانه های بیماری آلزایمر چیست؟

  • اختلال حافظه
  • مشکلات در انجام کارهای عادی
  • ضعف بیان
  • گم کردن زمان و مکان
  • ضعف یا کاهش قضاوت
  • مشکلات در تفکر ذهنی
  • جابه جا گذاشتن اجسام
  • تغییرات در حالات و رفتار
  • تغییرات در شخصیت
  • از دست دادن انگیزه
  • زندگی و خانواده اش در نظرش بی تفاوت به نظر می آید.

 

 
 

چرا باید از تشخیص بیماری مطلع شد؟

شناختن ریشه های علائم به افراد کمک خواهد کرد که:

  • منشا علائم را بشناسند.
  • مراقبت مناسب ، درمان و پشتیبانی لازم را دریافت کنند.
  • برای آینده برنامه ریزی نمایند.

روش تشخیص طبی:

در حال حاضر هیچ نوع آزمایشی وجود ندارد که با آن بتوان به تنهایی بیماری آلزایمر را تشخیص داد. تشخیص طبی از طریق سنجش و ارزیابی دقیق و حذف دلایل احتمالی دیگر ، انجام می گیرد. تا زمانیکه نتیجه نمونه برداری از مغز در دست نباشد ، پزشکان می توانند فقط احتمال ابتلا و نه به طور صد در صد قاطع ، بیماری آلزایمر را تشخیص دهند. با این همه معمول 80 تا 90 درصد موارد ، تشخیص صحیح توسط افراد متخصص داده می شود. این افراد متخصص شامل روانشناس ، روانکاو ، متخصص مغز و اعصاب ، روانپزشک ، پرستار و متخصص کاردرمانی می شود. این متخصصین مشکلات ایجاد شده در حافظه ، توانائی
استدلال ، تکلم ، قضاوت و اثرات آن بر زندگی روزمره بیمار را بررسی می کنند.

سابقه پزشکی:

از فرد مبتلا ، افراد خانواده و یا دوستان او در مورد علائم بیماری و تغییرات شخصیتی ، جسمانی و روانی فرد سوالاتی خواهد شد. همچنین در مورد بیماری های گذشته شخص ، سابقه پزشکی و روانی خانواده سوالاتی مطرح می شود.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   راهکارهایی برای افزایش توان جنسی مردان

بررسی وضعیت فکری:

در این قسمت ، شخص را از نظر درک زمان ، مکان و همچنین حافظه و محاسبات ساده ، بررسی می کنند. این تمرینات شامل به یادآوردن لغات ، اجسام ، نقاشی کردن ، دیکته و سواالتی چون ( الان چه سال ، ماه و روزی است؟) می شود.

معاینات پزشکی:

برای رسیدن به تشخیص نهایی ، یک معاینه کامل پزشکی ضروری است. بدین منظور پزشک احتمال وجود بیماری های قلب ، ریه ، کبد ، کلیه و تیروئید که می توانند علائمی مشابه بیماری آلزایمر ایجاد کنند را بررسی می کند. همچنین سیستم عصبی
بررسی می شود تا اطمینان کامل حاصل گردد که سایر امراض عصبی باعث اختلالات به وجود آمده ، نمی باشد. به همین منظور پزشک آزمایش هایی بر روی قدرت ، کشیدگی و هماهنگی ماهیچه ها ، حرکات چشم ، تکلم و حس ها انجام می دهد.

 

 
 

مراحل بیماری آلزایمر

بدون آسیب رساندن:

این مرحله بدون نقص در عملکرد شناختی فرد مشخص می شود. خسارت به سلول های مغز آغاز شده است ، اما هیچ نشانه ای را نشان نمی دهد.

از دست دادن حافظه مختصر:

این مرحله با کاهش شدید عملکرد شناختی مشخص می شود. سلول های آسیب دیده مغز شروع به نشان دادن اثر می کند و افراد نشانه های از دست دادن حافظه و فراموشی را تجربه می کنند.

مرحله شناختی خفیف:

این مرحله شناختی خفیف است که با تغییرات شدید در الگوی خلقی و رفتاری مشخص شده است به طوری که اعضای خانواده و بستگان از این واقعیت آگاه هستند که چیز نرمالی نیست. در این مرحله ، افراد برای پیدا کردن کلمه مناسب ، در انجام فعالیت های روزمره مشکل دارند.

مرحله شناختی متوسط:

این مرحله با کاهش شناختی متوسط ??شناخته شده است. پزشکان باید یک معاینه پزشکی دقیق را انجام دهند تا مشکلی که ایجاد شده را ، تشخیص دهند. علائم در این مرحله شامل فراموش کردن حوادث اخیر ، دشواری در انجام کارها و فعالیت های روزانه ، فراموشی تاریخ شخصی و تغییرات روحی است.

مرحله شناختی ابتلا به جنون:

این مرحله با کاهش شدید شناختی مشخص می شود. در این مرحله ، افراد برای فعالیت های روزانه خود نیاز به کمک دارند و تغییرات در رفتار آن ها نیز برای دیگران واضح است. افراد اغلب شکاف در حافظه خود را تجربه می کنند و نمی توانند جزئیات تماس خود را به یاد داشته باشند.

پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   انواع اختلالات جنسی و درمان

علاوه بر این ، محاسبات ذهنی آن ها بسیار ضعیف شده و اغلب نوع لباس پوشیدن در تغییرات فصلی مختلف را اشتباه می گیرند. با این حال ، در این مرحله ، افراد می توانند از توالت به تنهایی استفاده کنند و هنوز خاطراتی در مورد برخی اطلاعات شخصی مهم وجود دارند.

آلزایمر متوسط ??جنون:

این مرحله را که طی کنیم افراد به حالت کاهش شدید شناختی وارد می شوند. در این مرحله ، بیماری به تدریج پیشرفت می کند و علائم شروع به بدتر شدن می کنند. افراد حافظه خود را شدیدا از دست می دهند و نیاز به کمک بیشتری برای انجام روال عادی روزانه خود دارند.

در هنگام رفتن به توالت ، نیاز به کمک دارند و حتی اختلالات خواب را تجربه می کنند. کنترل مثانه آن ها مشکل است و بی اختیاری ادراری شروع می شود و علاوه بر این ، آن ها قادر به تشخیص چهره های آشنا و تجربیات رفتاری و تغییرات خلقی نیستند. اگر آن ها بدون کمک از خانه بیرون بیایند ، ترس دارند.

عدم شناسایی نزدیکان:

این مرحله با کاهش شدید شناختی مشخص می شود. در این حالت ، افراد علائم بیشتری را تجربه می کنند و قادر به مقابله با فعالیت های روزانه خود نیستند. آن ها قادر به برقراری ارتباط صحیح نیستند و قادر به کنترل حرکاتشان نیز نمی باشند.

رفتارهای غیرطبیعی نشان می دهند و در انجام هر گونه فعالیت بدون کمک مشکل پیدا می کنند به عنوان مثال ، آن ها قادر به نشستن بدون کمک نیستند و همچنین در نگه داشتن سرشان به سمت بالا ، با مشکل مواجه می شوند.

 

 
 

پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر

در خصوص اینکه “بیماری آلزایمر چیست؟” و درمان بیماری آلزایمر باید گفت که در حال حاضر سلامتی کامل بیماری آلزایمر وجود ندارد اما دارو یا داروهایی وجود دارد که موقتا علائم بیماری را کاهش می دهد. اما

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر می توان فعالیت های زیر را انجام داد:

  • تمرینات فکری مانند مطالعه کردن ، بازی های فکری انجام دادن ، حل جدول و موضوعاتی از این قبیل
  • تمرینات بدنی مانند ورزش کردن ، باغبانی ، تمیز کردن وسایل منزل و …
  • عدم مصرف داروهای متعدد و ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی ، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه می شود بنابراین حتما پزشک معالج باید از داروهای تجویزی و غیر تجویزی که فرد مصرف می کند آگاه باشد.
  • پیروی کردن از رژیم غذایی سالم روزانه باید از میوه های مختلف و سبزی های تازه استفاده کرد . سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی ، اسفناج و کاهو بسیار مفید هستند.
  • یاد گرفتن موسیقی به ویژه ساخت آهنگ باعث افزایش عمر مغز می شود.
  • داشتن ارتباطات اجتماعی مستمر باعث می شود مغز فرد جوان بماند و انجام سرگرمی که ترکیبی از فعالیت های اجتماعی ، فیزیکی و روانی باشد می تواند بهترین محافظ در برابر این بیماری باشد.
  • خوردن ماهی به ویژه پخته یا کباب شده حداقل هفته ای یک بار باعث محافظت از سلول های خاکستری مغز می شود.
  • تنظیم وقت خواب و خواب کافی شبانه برای تقویت حافظه مفید است.
  • پرهیز از سیگار کشیدن زیرا سیگار کشیدن احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سکته مغزی ، فشار خون بالا و افسردگی را افزایش می دهد و منجر به از دست دادن حافظه می گردد.
پیشنهاد میشود این مطلب را هم مطالعه کنید:   علائم افسردگی در کودکان و درمان آن

همانطور که متوجه شدید هیچ کس دوست ندارد به بیماری آلزایمر مبتلا شود که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و می‌تواند حافظه را از بین ببرد. اما تشخیص این بیماری نسبت به گذشته ساده‌تر شده است و شما می توانید در صورت مشاهده علائم خفیف این بیماری برای دریافت راهنمایی های لازم در مورد اینکه “بیماری آلزایمر چیست؟” با متخصصان مرکز الو مشاوره تماس بگیرید. در صورت تمایل نیز می توانید سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

مهم ترین عوارض افسردگی را بشناسیم
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
اسکیزوفرنی در کودکان
عزت نفس وخودبینی و راهکارهای تقویت آن
 

 

 

 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

"بیماری آلزایمر چیست؟"

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

9099072958

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت 9 صبح الی 12 شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند


شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

منبع:بیماری آلزایمر چیست؟

استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن -وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟  - راه های مقابله با بی انگیزگی- احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوییم ؟! - وسواس فکری و عملی چیست ؟ روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی--علت استرس چیست؟-شکست عشقی چیست؟-آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم-10 راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان-بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسی چیست | 10 تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان-بی اشتهایی در بارداری-معرفی قرص های خواب آور قوی-بی انگیزگی و عوامل موثر آن-تاثیر موسیقی بر سلامت روان-بیماری آلزایمر چیست؟-- عوارض بی خوابی شبانه چیست-تفاوت و ویژگی های زنان و مردان-